Tárcsafék felszerelése Trabantra
Azt hiszem nem kell megemlítenem a Trabant fék hátrányait. Ezen jelentősen javíthatunk a Wartburg fékekkel. Ettől azonban sokkal jobb megoldásnak bizonyul a VW Golf tárcafék!! A leírás során nem fogok részletezni minden egyes lépést (csavarok meglazítása, bitosítása, kerék leszerelés, stb.), feltételezem hogy aki ilyen kaliberű átalakításba kezd, annak már van némi jártassága a szerelésben.
Vágjunk a dolgok közepébe, nézzük meg milyen alkatrészekre van szükségünk:
Alkatrész neve |
Felhasználható típus, egyéb leírás |
Ár (bontott kb.) |
Konzol (közdarab a féknyereg és a Trabbi futómű közé) |
Kialakítása, méretei a felhasznált féknyeregtől függenek |
kb.250DM (Németországban) Itthon egy esztergályos 2-3ezer Ft-ért biztos megcsinálja, de ha van egy kis jártasságunk az esztergálásban, akkor nyugodtan nekikezdhetünk elkészíteni. |
2 db féknyereg |
Golf I-II biztos hogy jó, de bármit felrakhatunk, csak akkor az összes alkatrészt ehhez kell módosítanunk. |
2000-4000Ft/db |
2 pár fékbetét |
A féknyereghez tartózóak |
3000Ft (új garnitúra, VW Golf) |
2 db flexibilis fékcső |
Féknyereg és a Trabant fékcső közé |
kb. 1500Ft/db |
2 db féktárcsa |
Célszerű a féknyereggel egyező típusút beszerezni, de megteszi kb. ugyanolyan méretű is |
2000Ft/db |
2 db kerékagy |
VW Golf I, Jetta I tuti jó, de lehet hogy egyéb típusok is |
2000Ft/db |
Szerintem érdemes a VW Golf alkatrészek mellett dönteni, mivel ezekből a bontóban rengeteg van, és viszonylag olcsón hozzájuthatunk. Ebben az esetben azonban a féknyereg egy fékmunkahenger tartó vasból és egy munkahengerből áll. Azonban fékmunkahenger tartó vasat csak Golf I.-nél találhatunk, mivel a Golf II-n már ez egybe volt öntve a futóművel. A munkahenger azonban tejesen megegyezik mindkét esetben.
Felszerelés
Mindenek előtt megjegyezném, hogy ezeket az átalakításokat csak 1984 utáni évjáratú autókon tudjuk végrehajtani, vagy régebbin is, amennyiben annak újfajta futóműve van. (Mivel a régi fajta futóműnél a féltengely kúppal és retesszel adja át a nyomatékot a kerékre, míg az újfajta bordástengellyel, melynek méretei éppen megegyeznek bizonyos VW típusokkal. A régi futóművet csak cserével lehet új típusúra módosítani, átalakítással nem lehetséges!!! )
Az átalakítást a Trabant fék lebontásával kell kezdenünk. Ezt nem részletezném, akit érdekel az megtalálja a Tuning/Wartburg fék oldalon. A furatokat fúrjuk fel 8.5mm-re, majd szereljük fel a konzolt a régi féklap helyére 4db M8-as belső kulcsnyílású csavarral, úgy hogy előre felé nézzen. (Tehát a féknyereg az autó eleje felé nézzen. Ez a fékcsövek miatt szükséges.) Amennyiben megfelelő kerékagyat szereztünk be, annak méretei éppen egyezni fognak a Trabantéval. (tengelyátmérő, belső bordázat) Tehát ezt minden átalakítás nélkül egyszerűen szereljük fel a régi helyére. Az agyra fel is rakhatjuk a féktárcsát. A munkahengertartóra rakjuk fel a fékbetéteket, majd a csapok segítségével rögzítsük hozzá a munkahengert. (VW Golf féknyereg esetében.) Most már felrakhatjuk a féknyerget a konzolra 2db M10-es csavarral. A fékcsövek összekötésekor a legegyszerűbb az utolsó réz (kb.15cm hosszú) és gumifékcsövet (30cm) egy darab kb.45cm hosszú gumifékcsőre cserélni. Sajnos ezt elég nehéz beszerezni (nekem legalábbis nem sikerült), és az ára is meglehetősen magas. Szerintem egyszerűbb két darabból összerakni, egy 18cm-esből (Trabant hátsó lengőkarnál ilyen van) és egy 30cm-esből (A Golf I,II-n épp ilyen van elöl, a féknyeregnél). Így megtarthatjuk a régi csatlakozási pontot, mivel a rövidebb fékcső kb. eddig ér. Mivel az új agy miatt megváltozott az osztókör, két lehetőségünk van: vagy beszerzünk két új felnit, vagy készítünk két darab nyomtávszélesítőt, ami visszahozza az osztókört Trabantéra. Én mindeképp az utóbbit ajánlanám (amennyiben nincs átalakítási engedélyünk), mivel a "törvénynek" rögtön szemet szúr, hogy nem Trabbi felni van az autón. És ha észreveszi, akkor általában az átalakításunkat egy szép rózsaszín csekkel jutamazza. (Bár a szélesítőnél is hasonló a szituáció, de ez mégsem annyira feltűnő, nem szúrják ki messziről.) Viszont ha új felni mellett döntünk, akkor célszerű négyet venni, és hátra a négyütemű Trabant kerékagyát (és minden kapcsolódó alkatrészét) átrakni, így felrakhatunk négy egyforma felnit. (Némileg esztétikusabb, mint a felemás.) | Letöltelthető, részletesebb leírás, méretekkel, PDF formátumban:
tárcsafék.zip
Észrevételek, tesztelés
Az első talán az volna, hogy meglepően könnyű volt felszerelni!! Úgy 3 órával a kezdés után már tesztkörre mentünk vele!! Igaz, hogy kb. egy hónapon át tervezgettem az egyes alkatrészeket, és nehéz volt rájönni, hogy mit hogy kéne csinálni. A konzolt viszonylag egyszerű volt elkészíteni, azonban a szélesítővel elég sok idő elment. (Először beleért a féknyeregbe, így egy lépcsőt kellett esztergálni bele.) Azután a fékcsövek okoztak egy kis galibát. Amikor a legtöbb boltban kijelentették, hogy Golf, vagy azzal egyező fékcsőből nincs 45cm körüli, se 15 cm-es, kissé kezdtem megijedni. Azonban amire nem is gondoltam, pedig a legkézenfekvőbb: Trabant fékcső!! Teljesen megegyezik a VW Golf-éval (átmérő, menetemelkedés). Így már könyebb volt, a gyári Trabant flexibilis cső helyére beraktam a Golfét, utánna pedig Trabant hátsó flexibilis fékcsövet. Kicsit hosszabb lett mint kéne, de nem vészes. Az első tesztkör után aggódni kezdtem, mert elég szarul fogott a fék. Már az is megfordult a fejemben, hogy rakhatom vissza a Wartburg féket, de gondoltam menjünk le vele egy pár száz kilométert, mielőtt végleg elítélem!! Kicsit még talán levegős is volt, és még úgyis össze kéne hogy kopjon. Elöszőr furcsa volt, hogy elég magasan fogott, tehát nem esett be annyira pedál, mint a Wartburgéval, inkább a Trabant fékre emlékeztetett. Az azonban nagyon érdekes volt, hogy amikor elkezdtem vasalni a féket, akkor a hátulja már blokkolt, míg az eleje olyan gyenge volt, hogy a motort se bírta lefullasztani. Csak nagyon nagy pedálerőnél sikerült blokkoltatni a kerekeket. Az elejétől fogva szimpatikus volt azonban, hogy nagyobb sebességnél (kb.100km/h körül) sem remegett be a kormány erős fékezéskor, és nem volt érzékelhető félrefogása. A másik szembetűnő az volt, hogy tolatáskor is ugyanolyan erősen fogott, mint előremenetkor. (Bár ez inkább normális dolog, mint előny, és a tolatáskor gyenge fék a inkább duplex dobfékek hátránya.) Egy nagy hátránya van, mégpedig az hogy keskenyíti a gyárilag amúgy sem túl széles nyomtávot! A VW kerékagy kb. 10-15mm-rel keskenyebb, mint a Trabanté. Nagyobb terpesztésnél szélesítő nélkül a kerék szerintem már bele érne a gátlóba.
Kb. 200-300km kellett, hogy végre összekopjon normálisan. Most már egész jól fog, kicsit furcsa a Wartburg fék után. Valahogy egyenletesebb a fékhatás a pedálerő függvényében. Kezd egyre szimpatikusabb lenni, csak hozzá kéne szokni!! Zárásul annyit még talán, hogy szerintem nem érdemes felrakni a Trabant motorhoz, bőven elég a Wartburg fék. Túl könnyű az autó, nagyon könnyen megcsúszik alatta a kerék. Persze ez átlagos használat mellett nem szembetűnő, intezívebb fékezésnél viszont kimondottan zavaró, hogy állandóan visít a gumi. Talán egy négyütemű motor mellett hasznos lenne, mivel ez ad egy kis plussz súlyt a kocsinak. Majd meglátjuk.
Az eredeti infókat a : www.freeweb.hu/cziratrabi oldalon olvashatod |