N-es TRABANT MOTOR TUNING
A Trabant P 63-as motor teljesítménynövelésének első fokozata.
0. Bevezetés Ebben a leírásban a teljesítménynövelés ésszerű határokon belül marad. Ezt a teljesítménynövelést kevés változtatással érhetjük el, miközben a motor élettartama csak kis mértékben csökken. Az így kialakított motor megfelel a FIA nemzetközi sportszabályok J pontjának. A csatornák és nyílások kialakítási munkájához szükségesek: marók, csiszolókövek, csiszoló-vászon és egy hajlékony tengelyű csiszológép. Jó szolgálatot tesz mindenek előtt az átömlő-csatornák megmunkálásához egy kb. 15 mm széles, megfelelően hajlított reszelő. A kipufogódob elkészítéséhez ajánlatos egy tapasztalt lakatos bevonása. A teljesítménynövelés feltétele a pontos és gondos munka, amivel a következő eredményeket lehet elérni: max. teljesítmény: kb. 35 LE/4800-5000 f/perc max. forgatónyomaték: 5,8-6,0 mkp/3900-4100 f/perc Ez a teljesítménynövekedés jobb gyorsulást és magasabb átlagsebességet kölcsönöz a járműnek, ami nem csak versenyeken, hanem a mindennapi közlekedésben is használható. A magasabb teljesítmény megköveteli a jól működő féket, valamint a hibátlan futóművet. Új autóknál ne felejtsük el, hogy mindennemű változtatás a garancia megszűnését vonja maga után, ill. autóspart űzése közben és ebből keletkezett károkért nem várhatunk garanciális javítást. A következő leírásban egy széria P 63-as motor teljesítménynövelését ismertetjük, ami a munkák elvégzése után 35 LE-t ad le. Ehhez új hengerfejek és egy új főkipufogódob szükségesek. A többi alkatrészeket utánmunkálással alakíthatjuk ki. A széria hengerfejeket utánmunkálással csak 9:1-es sűrítésűre változtathatjuk, ami kb. 32 LE teljesítményt ad.
1. Forgattyúház A forgattyúházban lévő szívócsatornát a csonk végétől mérve 50 mm hosszban 28 mm átmérőre kell felfúrni, valamint magasságban és szélességben megnagyobbítani. Mint segédeszköz, jó szolgálatot tesz egy sablon, a függőleges csatorna keresztmetszetéről. Ha a csatorna alsó része csiszolásnál beszakadna, a hézagot fémragasztóval betömhetjük. A forgattyúházban a beömlőnyílást a főtengely forgásirányában 3 mm-el meghosszabbítjuk és kb. 1 mm-el a magasságát megnagyobbítjuk. Ügyeljünk arra, hogy a forgótárcsa által átfedett tömítőfelület szélessége 2 mm alá ne kerüljön. A forgattyúházba vezető csatornákat a beömlő-nyílásoknak megfelelően megnagyobbítjuk. A jó, ellenállás nélküli gázvezetés érdekében a szívócsatorna falát tükörsimára polírozzuk ügyelve arra, hogy egyenlőtlenségek, éles átmenetek ne maradjanak benne. A beömlőnyílás éleit a forgattyúházban gömbölyítsük le.
2. Főtengely és lendkerék A tuningolt motorban minden esetben a P 63-as főtengelyt kell beépíteni, ami kosárban vezetett, görgős hajtókar-csapággyal rendelkezik. A hajtókarban lévő dugattyú-csapszeg tűgörgős csapágyát elfordulás ellen biztosítsuk. Ehhez menetet vágunk és sorjázzuk a szem felületét, a csapágy tökéletes illesztése érdekében. Ez azért fontos, hogy a dugattyú-csapszeg ne akadozzon ill. szoruljon a tűgörgős csapágyban. A lendkerék és a főtengelyen levő ékszíjtárcsa lehetőleg kiegyensúlyozott legyen. Az átömlő-csatornák keresztmetszetét megnagyobbítjuk úgy, hogy a hengeroldali könnyűfém falból, valamint a csatorna felső ívformájú részből lemunkálunk. A külső falból kb. 1,5 mm-t munkálunk le úgy, hogy a falvastagság 1,5 mm-nél ne legyen kevesebb. Csiszolás közben állandóan ügyeljünk a falvastagságra. Minden egyenlőtlenség eltávolítása után a csatornát a lehetőségekhez mérten csiszoljuk. Az átömlő-nyílás méretein, valamint a beáramlási szögön nem változtatunk. Ha ezeken esetleg gyártási eltolódást észlelünk, akkor a kiegyenlítés elvégezhető. A kipufogó-nyílás felső éle 45 mm-re (9:1 sűrítésnél 47mm-re) legyen kimunkálva a henger felső széleitől mérve. Gyűrűtörések elkerülése érdekében a kipufogónyílás felső részét ívesen képezzük ki. A kiömlő-csatorna a nyílás felső éleitől egyenes lesz a széria kipufogócsonkig. A csatorna alsó részén az öntvényt kiegyenesítjük. Ügyeljünk, hogy a nyílás alsó élét ne változtassuk meg. Az egyenlőtlenségeket eltávolítjuk, majd újra polírozzuk. A kiömlő-nyílás szélességén nem változtatunk. A csatornák és nyílások megmunkálásánál ügyeljünk a henger felületére, hogy ne sérüljön meg. Ellenőrizzük az alsó holtpontban lévő dugattyú felső élének és a hengernyílások alsó éleinek egybeesését. Esetleges eltéréseket a dugattyú lemunkálásával helyesbítjük.
4. Dugattyúhézag A magasabb termikus megterhelés miatt egy új motornál a hézagolást a henger hónolásával 0,03-0,04 mm-el megnöveljük. A dugattyú palástját nem szabad megváltoztatni. Bejáratott henger és dugattyú esetén (4000-5000 km) az utánhónolás nem szükséges. A dugattyúgyűrűk csúszófelületének az éleit egy olaj csiszolókővel letörjük.(Ez nem feltétlen szükséges mert a ma gyártott gyűrűk széleit már a gyárban letörik)
5. Forgattyúház és hengertalp-tömítés A forgattyúház osztási felületét, valamint a forgattyúház és a hengertalp érintkező felületét tökéletesen kell tömíteni. A forgattyúház részek közé tömítő folyadékot vagy színtelen lakkot használjuk, míg a hengertalp alá széria grafitos tömítés a legalkalmasabb.
6. Hengerfej A sűrítés 10,4-re kell növelni. Ehhez új hengerfejek szükségesek, amiket a 3. rajzon láthatunk. A széria hengerfejek utánmunkálásával csak 9-es sűrítést érhetünk el. (3 mm leesztergálással.) A széria hengerfej lemunkálásakor öntési hibák jöhetnek elő, amik a tökéletes tömítést meggátolhatják. Ezért ajánlatos először csak 2 mm-t lemunkálni és a felületet átvizsgálni. Nagyobb hibákat ki kell fúrni és egy könnyűfém szeggel beszegecselni. Utána következik a tömítő felület készremunkálása. A robbanótér kiméréséhez hengerfej-tömítéssel szereljük a hengerfejet, majd a dugattyút a felső holtpontban állítjuk. A gyertyanyíláson keresztül, annak felső éléig töltjük olajjal. Sűrítés: 10,4 (új hengerfej) 33,5 cm3 Sűrítés: 9 (lemunkált széria hengerfej) 39,0 cm3 A motor két robbanótere közötti különbség nem haladhatja meg a 0,5cm3-t.
7. Hengerfejtömítés A jobb tömítés érdekében vörösréz-lemezt alkalmazunk, hengerfejtömítésként. Méretei megegyeznek a széria hengerfejtömítés méreteivel.
8. Karburátor A széria 28 HB 2 karburátort alkalmazzuk a következő változtatásokkal. A házba öntött levegőtölcsért a karburátor 28 mm-es torokátmérőjére kiesztergáljuk. Kísérleti eredmények után a következő fúvókákat alkalmazzuk: Főfúvóka(FF) : 155 (140 a 9-es sűrítésnél) Kiegyenlítő levegő fúvóka (KLF) : 60 A KLF 60-as nagyság kereskedelemben nem forgalmazott, ezért agy KLF 150-est beforrasztunk és 0,6 mm átmérőjűre kifúrjuk. A tuning gyakorlati megvalósításában is lehetnek különbségek. Ezért pontos beállítás csak kísérletezéssel lehet elérni, amiknek előfeltétele egy bejáratott motor. A főfúvóka beállítása gyertyakép és csilingelési hajlam segítségével történik. (A motor a negyedik fokozatban, teljes terhelésnél nem csilingelhet.) Az eredeti indító és üresjárati fúvókákat alkalmazzuk. Az úszószelep áteresztő-keresztmetszetét megnagyobbítjuk úgy, hogy a kiömlő oldalon egy-kettő lukat fúrunk. A sportmotorhoz szükséges nagyobb főfúvóka magával hozza, alacsonyabb fordulaton és részterhelésnél, egy dúsabb üzemanyag-levegő keveréket. Ezért ajánlatos az úszóházat külső szellőztetéssel ellátni. Az úszóház-fedélbe egy csonkot (6x2-es csövet) becsavarunk és anyával kontrázzuk. A szívózaj csökkentőbe egy csonkot (6x1-es cső) kemény-forrasztunk, a motor szívócsövének irányába. A csonkok összekötéséhez üzemanyagcsövet használunk, ami lehet gumi, vagy műanyag. Az úszóházon eredetileg szolgáló szellőzőnyílást M5-ös csavarral elzárjuk. A szívászaj csökkentőn további változtatások nem szükségesek. Mindig ügyeljünk a légszűrő tisztaságára.
9. Kipufogó berendezés A sportmotorhoz új főhangtompítóra és új közbenső csőre van szükség. Felépítését és méreteit a 4. rajzon láthatjuk. A főhangtompítóból kimenő kipufogócsőhöz 45x1,5-ös csövet használunk fel. A véghangtompító előtt kb. 70 mm-el kónuszos közbenső darabot építünk be, ami a széria 35x1,2-be megy át. A kónuszos cső kiküszöbölésére a véghangtompító be és kiömlő-csövét átalakítjuk a nagyobb csőátmérőre. Ennél az átalakításnál szükséges a véghangtompítóból a visszaverő lemez eltávolítása, valamint a csövek ennek megfelelő beerősítése. Ezek a változtatások a kipufogót felhangosítják. A közúti szabályok betartása érdekében még egy hangtompítót iktassunk be. Az új főhangtompító nem rendelkezik fűtőlevegő melegítővel, ezért egy benzinfűtés beépítése ajánlatos. Mivel a széria kipufogókönyököt használtuk fel, vizsgáljuk meg, hogy a hengerek kipufogó-csatornája és a kipufogó-könyök nyílása egybe esik-e! ellenkező esetben a könyök öntvény-eltéréseit munkáljuk le.
10. Elektromos berendezés A gyújtást teljesen kinyomott röpsúlyoknál 3,5 mm-re felső holtpont (OT) előtt kell beállítani. Ha a motor nem csilingel, úgy a gyújtáspontot 4 mm-re is állíthatjuk. A magasabb fordulatszám és a velejáró magasabb hőmérséklet miatt a megszakítóba textilbakelit szigetelő darabot kell beépíteni. Versenyeken és maximális motorterhelésnél Isolator M14-280-as gyújtógyertyát használjunk. Hétköznapi használatra, télen is, elegendő az M14-240-es gyújtógyertya. A dinamó ékszíjtárcsáját feltétlenül egyensúlyoztassuk ki, mert a sportmotor magasabb fordulatszáma miatt a dinamótartók eltörhetnek.( Szerintem a sportmotorhoz mindenféleképp tranzisztoros gyújtást használjunk)
11. Hűtés A széria hűtőventillátor teljesítménye kielégítő a sportmotorokhoz is, ezért változtatások nem szükségesek. A magasabb zajszint miatt, az eredeti hangelnyelő burkolat felhasználása mellett ajánlatos a lemezburkolatot kívül és belül hangtompító anyaggal bevonni.
12. Üzemanyag és vezetéstechnika A sportmotorokhoz 88 oktános benzin is megfelel. Ajánlatos jobb minőségű kenőolaj használata, amit 1:33 1/3 arányban keverjük az üzemanyaghoz. Kerüljük a részterheléses üzemet (kb. 80 km/h) hosszabb ideig tartani. A 80 km/h sebesség fölött a motor fordulatszámát és terhelését sűrűn változtassuk. Széria-kipufogóberendezés használatánál a főfúvókát meg kell változtatni. 9-es sűrítésű motornál 130-135, 10,4-es sűrítésnél 135-140 legyen. Ebben az esetben viszont a teljesítmény 28,5, ill. 31 LE-re csökken.
Az ilyen színel írt szöveg az az én szerény véleményem, nem kell megfogadni csak jóindulatból írtam le ezeket!!! |