Dankó-Rallyteam
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Tuning
 
Számláló
Indulás: 2005-07-25
 
Zolika
 
Adok-Veszek
 
N-s motortuning

N-es TRABANT MOTOR TUNING

A Trabant P 63-as motor teljesítménynövelésének első fokozata.

0. Bevezetés
Ebben a leírásban a teljesítménynövelés ésszerű határokon belül marad. Ezt a teljesítménynövelést kevés változtatással érhetjük el, miközben a motor élettartama csak kis mértékben csökken. Az így kialakított motor megfelel a FIA nemzetközi sportszabályok J pontjának.
A csatornák és nyílások kialakítási munkájához szükségesek: marók, csiszolókövek, csiszoló-vászon és egy hajlékony tengelyű csiszológép. Jó szolgálatot tesz mindenek előtt az átömlő-csatornák megmunkálásához egy kb. 15 mm széles, megfelelően hajlított reszelő. A kipufogódob elkészítéséhez ajánlatos egy tapasztalt lakatos bevonása.
A teljesítménynövelés feltétele a pontos és gondos munka, amivel a következő eredményeket lehet elérni:
max. teljesítmény: kb. 35 LE/4800-5000 f/perc
max. forgatónyomaték: 5,8-6,0 mkp/3900-4100 f/perc
Ez a teljesítménynövekedés jobb gyorsulást és magasabb átlagsebességet kölcsönöz a járműnek, ami nem csak versenyeken, hanem a mindennapi közlekedésben is használható. A magasabb teljesítmény megköveteli a jól működő féket, valamint a hibátlan futóművet.
Új autóknál ne felejtsük el, hogy mindennemű változtatás a garancia megszűnését vonja maga után, ill. autóspart űzése közben és ebből keletkezett károkért nem várhatunk garanciális javítást.
A következő leírásban egy széria P 63-as motor teljesítménynövelését ismertetjük, ami a munkák elvégzése után 35 LE-t ad le. Ehhez új hengerfejek és egy új főkipufogódob szükségesek. A többi alkatrészeket utánmunkálással alakíthatjuk ki. A széria hengerfejeket utánmunkálással csak 9:1-es sűrítésűre változtathatjuk, ami kb. 32 LE teljesítményt ad.

1. Forgattyúház
A forgattyúházban lévő szívócsatornát a csonk végétől mérve 50 mm hosszban 28 mm átmérőre kell felfúrni, valamint magasságban és szélességben megnagyobbítani. Mint segédeszköz, jó szolgálatot tesz egy sablon, a függőleges csatorna keresztmetszetéről. Ha a csatorna alsó része csiszolásnál beszakadna, a hézagot fémragasztóval betömhetjük.
A forgattyúházban a beömlőnyílást a főtengely forgásirányában 3 mm-el meghosszabbítjuk és kb. 1 mm-el a magasságát megnagyobbítjuk. Ügyeljünk arra, hogy a forgótárcsa által átfedett tömítőfelület szélessége 2 mm alá ne kerüljön.
A forgattyúházba vezető csatornákat a beömlő-nyílásoknak megfelelően megnagyobbítjuk. A jó, ellenállás nélküli gázvezetés érdekében a szívócsatorna falát tükörsimára polírozzuk ügyelve arra, hogy egyenlőtlenségek, éles átmenetek ne maradjanak benne. A beömlőnyílás éleit a forgattyúházban gömbölyítsük le.

2. Főtengely és lendkerék
A tuningolt motorban minden esetben a P 63-as főtengelyt kell beépíteni, ami kosárban vezetett, görgős hajtókar-csapággyal rendelkezik. A hajtókarban lévő dugattyú-csapszeg tűgörgős csapágyát elfordulás ellen biztosítsuk. Ehhez menetet vágunk és sorjázzuk a szem felületét, a csapágy tökéletes illesztése érdekében. Ez azért fontos, hogy a dugattyú-csapszeg ne akadozzon ill. szoruljon a tűgörgős csapágyban. A lendkerék és a főtengelyen levő ékszíjtárcsa lehetőleg kiegyensúlyozott legyen.
Az átömlő-csatornák keresztmetszetét megnagyobbítjuk úgy, hogy a hengeroldali könnyűfém falból, valamint a csatorna felső ívformájú részből lemunkálunk. A külső falból kb. 1,5 mm-t munkálunk le úgy, hogy a falvastagság 1,5 mm-nél ne legyen kevesebb. Csiszolás közben állandóan ügyeljünk a falvastagságra. Minden egyenlőtlenség eltávolítása után a csatornát a lehetőségekhez mérten csiszoljuk. Az átömlő-nyílás méretein, valamint a beáramlási szögön nem változtatunk. Ha ezeken esetleg gyártási eltolódást észlelünk, akkor a kiegyenlítés elvégezhető.
A kipufogó-nyílás felső éle 45 mm-re (9:1 sűrítésnél 47mm-re) legyen kimunkálva a henger felső széleitől mérve. Gyűrűtörések elkerülése érdekében a kipufogónyílás felső részét ívesen képezzük ki. A kiömlő-csatorna a nyílás felső éleitől egyenes lesz a széria kipufogócsonkig. A csatorna alsó részén az öntvényt kiegyenesítjük. Ügyeljünk, hogy a nyílás alsó élét ne változtassuk meg. Az egyenlőtlenségeket eltávolítjuk, majd újra polírozzuk. A kiömlő-nyílás szélességén nem változtatunk.  A csatornák és nyílások megmunkálásánál ügyeljünk a henger felületére, hogy ne sérüljön meg. Ellenőrizzük az alsó holtpontban lévő dugattyú felső élének és a hengernyílások alsó éleinek egybeesését. Esetleges eltéréseket a dugattyú lemunkálásával helyesbítjük.

4. Dugattyúhézag
A magasabb termikus megterhelés miatt egy új motornál a hézagolást a henger hónolásával 0,03-0,04 mm-el megnöveljük. A dugattyú palástját nem szabad megváltoztatni. Bejáratott henger és dugattyú esetén (4000-5000 km) az utánhónolás nem szükséges. A dugattyúgyűrűk csúszófelületének az éleit egy olaj csiszolókővel letörjük.(Ez nem feltétlen szükséges mert a ma gyártott gyűrűk széleit már a gyárban letörik)

5. Forgattyúház és hengertalp-tömítés
A forgattyúház osztási felületét, valamint a forgattyúház és a hengertalp érintkező felületét tökéletesen kell tömíteni. A forgattyúház részek közé tömítő folyadékot vagy színtelen lakkot használjuk, míg a hengertalp alá széria grafitos tömítés a legalkalmasabb.

6. Hengerfej
A sűrítés 10,4-re kell növelni. Ehhez új hengerfejek szükségesek, amiket a 3. rajzon láthatunk. A széria hengerfejek utánmunkálásával csak 9-es sűrítést érhetünk el. (3 mm leesztergálással.) A széria hengerfej lemunkálásakor öntési hibák jöhetnek elő, amik a tökéletes tömítést meggátolhatják. Ezért ajánlatos először csak 2 mm-t lemunkálni és a felületet átvizsgálni. Nagyobb hibákat ki kell fúrni és egy könnyűfém szeggel beszegecselni. Utána következik a tömítő felület készremunkálása.
A robbanótér kiméréséhez hengerfej-tömítéssel szereljük a hengerfejet, majd a dugattyút a felső holtpontban állítjuk. A gyertyanyíláson keresztül, annak felső éléig töltjük olajjal.
Sűrítés: 10,4 (új hengerfej) 33,5 cm3
Sűrítés: 9 (lemunkált széria hengerfej) 39,0 cm3
A motor két robbanótere közötti különbség nem haladhatja meg a 0,5cm3-t.

7. Hengerfejtömítés
A jobb tömítés érdekében vörösréz-lemezt alkalmazunk, hengerfejtömítésként. Méretei megegyeznek a széria hengerfejtömítés méreteivel.

8. Karburátor
A széria 28 HB 2 karburátort alkalmazzuk a következő változtatásokkal. A házba öntött levegőtölcsért a karburátor 28 mm-es torokátmérőjére kiesztergáljuk. Kísérleti eredmények után a következő fúvókákat alkalmazzuk:
Főfúvóka(FF) : 155 (140 a 9-es sűrítésnél)
Kiegyenlítő levegő fúvóka (KLF) : 60
A KLF 60-as nagyság kereskedelemben nem forgalmazott, ezért agy KLF 150-est beforrasztunk és 0,6 mm átmérőjűre kifúrjuk.
A tuning gyakorlati megvalósításában is lehetnek különbségek. Ezért pontos beállítás csak kísérletezéssel lehet elérni, amiknek előfeltétele egy bejáratott motor.
A főfúvóka beállítása gyertyakép és csilingelési hajlam segítségével történik. (A motor a negyedik fokozatban, teljes terhelésnél nem csilingelhet.) Az eredeti indító és üresjárati fúvókákat alkalmazzuk. Az úszószelep áteresztő-keresztmetszetét megnagyobbítjuk úgy, hogy a kiömlő oldalon egy-kettő lukat fúrunk. A sportmotorhoz szükséges nagyobb főfúvóka magával hozza, alacsonyabb fordulaton és részterhelésnél, egy dúsabb üzemanyag-levegő keveréket. Ezért ajánlatos az úszóházat külső szellőztetéssel ellátni. Az úszóház-fedélbe egy csonkot (6x2-es csövet) becsavarunk és anyával kontrázzuk. A szívózaj csökkentőbe egy csonkot (6x1-es cső) kemény-forrasztunk, a motor szívócsövének irányába. A csonkok összekötéséhez üzemanyagcsövet használunk, ami lehet gumi, vagy műanyag. Az úszóházon eredetileg szolgáló szellőzőnyílást M5-ös csavarral elzárjuk. A szívászaj csökkentőn további változtatások nem szükségesek. Mindig ügyeljünk a légszűrő tisztaságára.

9. Kipufogó berendezés
A sportmotorhoz új főhangtompítóra és új közbenső csőre van szükség. Felépítését és méreteit a 4. rajzon láthatjuk. A főhangtompítóból kimenő kipufogócsőhöz 45x1,5-ös csövet használunk fel. A véghangtompító előtt kb. 70 mm-el kónuszos közbenső darabot építünk be, ami a széria 35x1,2-be megy át. A kónuszos cső kiküszöbölésére a véghangtompító be és kiömlő-csövét átalakítjuk a nagyobb csőátmérőre. Ennél az átalakításnál szükséges a véghangtompítóból a visszaverő lemez eltávolítása, valamint a csövek ennek megfelelő beerősítése. Ezek a változtatások a kipufogót felhangosítják. A közúti szabályok betartása érdekében még egy hangtompítót iktassunk be.
Az új főhangtompító nem rendelkezik fűtőlevegő melegítővel, ezért egy benzinfűtés beépítése ajánlatos.
Mivel a széria kipufogókönyököt használtuk fel, vizsgáljuk meg, hogy a hengerek kipufogó-csatornája és a kipufogó-könyök nyílása egybe esik-e! ellenkező esetben a könyök öntvény-eltéréseit munkáljuk le.

10. Elektromos berendezés
A gyújtást teljesen kinyomott röpsúlyoknál 3,5 mm-re felső holtpont (OT) előtt kell beállítani. Ha a motor nem csilingel, úgy a gyújtáspontot 4 mm-re is állíthatjuk. A magasabb fordulatszám és a velejáró magasabb hőmérséklet miatt a megszakítóba textilbakelit szigetelő darabot kell beépíteni.
Versenyeken és maximális motorterhelésnél Isolator M14-280-as gyújtógyertyát használjunk. Hétköznapi használatra, télen is, elegendő az M14-240-es gyújtógyertya.
A dinamó ékszíjtárcsáját feltétlenül egyensúlyoztassuk ki, mert a sportmotor magasabb fordulatszáma miatt a dinamótartók eltörhetnek.( Szerintem a sportmotorhoz mindenféleképp tranzisztoros gyújtást használjunk)

11. Hűtés
A széria hűtőventillátor teljesítménye kielégítő a sportmotorokhoz is, ezért változtatások nem szükségesek. A magasabb zajszint miatt, az eredeti hangelnyelő burkolat felhasználása mellett ajánlatos a lemezburkolatot kívül és belül hangtompító anyaggal bevonni.

12. Üzemanyag és vezetéstechnika
A sportmotorokhoz 88 oktános benzin is megfelel. Ajánlatos jobb minőségű kenőolaj használata, amit 1:33 1/3 arányban keverjük az üzemanyaghoz. Kerüljük a részterheléses üzemet (kb. 80 km/h) hosszabb ideig tartani. A 80 km/h sebesség fölött a motor fordulatszámát és terhelését sűrűn változtassuk. Széria-kipufogóberendezés használatánál a főfúvókát meg kell változtatni. 9-es sűrítésű motornál 130-135, 10,4-es sűrítésnél 135-140 legyen. Ebben az esetben viszont a teljesítmény 28,5, ill. 31 LE-re csökken.

Az ilyen színel írt szöveg az az én szerény véleményem, nem kell megfogadni csak jóindulatból írtam le ezeket!!!

 
Na mennyi is az idő?
 
Naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Linkajánló
 
Versenyek
 
Képek 2005
 
G-mail regisztráció
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal