Wartburg dobfékek felszerelése Trabantra
Mivel a Trabant fékek meglehetősen gyengék, így mindenképpen szükséges egy növelt teljesítményű motorhoz a Wartburg első dobfékek felszerelése. (Habár én még egy széria motorhoz is javasolnám.)
Előnyei a Trabantéval szemben:
- lényegesen nagyobb fékerő (230mm átmérő 200mm helyett, közel dupla szélességű fékpofák)
- kevésbé melegszik
Hátránya:
- dobfék (vízre érzékeny, hajlamos a félrefogásra, stb.)
Amik szükségesek, árak:
Alkatrész neve |
Ár (ÚJ) |
Féklapok |
1000-1500Ft/db |
Fékdobok |
2000-4000Ft/db |
Utánállítók |
250Ft/db |
Munkahengerek |
2000Ft/db |
Fékpofák |
500Ft/db |
Fékpofa leszorítók |
250Ft/db (vagy pár?) |
Távtartó |
max.1000Ft/db | Mint láthatjuk nem éppen olcsó mulatság, ha új alkatrészekből rakjuk össze. (min. 20000 pénz) Tehát marad a jó öreg kutatás, hogy honann lehetne olcsóbban beszerezni. (min.10000Ft-ba így is benne lesz!) Mindenek előtt ajánlanám a helyi MÉH telepek feltúrását, mivel itt viszonylag gyakran előfordulnak Wartburg alkatrészek. Főleg féklapokat, fékdobokat, utánállítókat könnyű innen beszerezni. Azonban munkahengereket, fékpofákat és utánállítókat feltétlenül újakat vegyünk!!! Mindenképpen figyeljünk arra, hogy az utánállítók és a fékdobok első féké legyenek!! Ugyanis a hátsó fékdob keskenyebb, és a hátsó utánállítóba van egy bemetszés.
Felszerelés:
Először is el kell távolítanunk a Trabant féket, féklapostol. Tehát: Lazítsuk le a féltengely anyát, felnicsavarokat. Bakoljuk fel az autót, vegyük le a kereket, fékdobot, kerékagyat. Ezek után bontsuk le a fékpofákat, munkahengereket, úgy hogy már csak a féklap legyen fent. Láthatjuk, hogy négy szegecs tartja. Ezek fejét hidegvágóval vágjuk le, és a másik felét hátra felé üssük ki egy tüskével. Egy kalpács segítségével üssük le a Trabant féklapot. A Watrburg és Trabant féklapon a furatok nem egyeznek. Heggesszük tehát be a furatokat a Wartburg féklapon, és fúrjuk át rá a Trabantét! A heggesztés kissé elhúz, ezért nehezen fog felmenni az agyra, kissé meg is köszörülhetjük. Ha ezzel végeztünk, helyezzük fel a Wartburg féklapot az agyra, majd csavarozzuk fel M6-os imbusz csavarokkal, melyeket hátulról rúgós alátéttel és anyával rögzítünk, majd ellenanyával kontrázzunk. Mielőtt felraknánk a munkahengereket köszörüljünk le belőlük. (lásd a képen) Ez azért szükséges, mert különben beleérnek a tőcsavarok. Ezután szereljük fel a munkahengereket és az összekötő fékcsövet. (A régi is jó.) Rakjuk fel a fékpofákat, a leszorítókat, és az utánállítókat. Ez utóbbit zsírozzuk be! Mivel a Wartburg fékdobot nem központosítja a Trabant agy, ezért egy távtartót kell készítenünk. (Vagy készíttetnünk.) Ez könnyen kialakítható a régi, Trabant fékdobokból. A Wartburg fékdob középső furatát is eszteráljuk fel nagyobbra, és ehhez illesszük a távtartót játékmentesen. Azért is szükséges még ez, mivel a Wartburg fék szélesebb, ezért enélkül beleérne a féklapba. Ügyeljünk a szoros illesztésekre, a központosítás végett!! Nem megfelelő középpontosság a fékdobok ütés eredményezheti, ami a fék pulzálásához vezet! Ezzel a távtartóval már felrakhatjuk a Wartburg fékdobokat a kerékagyra. Rakjuk vissza a féltengelyt, húzzuk meg az anyát! Légtelenítsük le a féket. Rakjuk vissza a kereket engedjük le a bakról az autót, majd húzzuk meg erősen a féltengely-anyát, és biztosítsuk! Húzzuk meg a felnicsavarokat.
Tapasztalatok, szívás a felrakás után:
2001 tavaszán raktam fel a Wartburg fékeket, ekkor kb. 10000Ft-omba került. Legtöbb alkatrészt a MÉH-telepről szereztem :) .(Újat féklapot szinte lehetetlen beszerezni és még bontott is csak ritkán van.) Boltban csak a munkahengereket és a fékpofákat vettem. A fékpofa leszorítót a Trabantéból is kialakíthatjuk, csak hosszabb kéne, tehát a tüskét egy megfelelő hosszú csavarral és egy anyával helyettesítsük!! Összerakáskor figyeljünk arra, hogy a fékcső ne érjen bele a forgó agyba!!
Végül egy 'fékszivatás': Alig egy pár hét használat után az egyik nap elment az első fékem teljesen!! Rögtön a főfékhengerre gondoltam, ezért vettem egy újat. Zsiguliét, mert az csak 2500Ft, míg a Trabbié 8-9000Ft. Kisebb átalakítás után sikerült is felrakni, de nem tudtuk lelégteleníteni. Úgy gondoltam biztos szar a főfékhenger, tehát visszavittem, ki is cserélték. Fel ez is, ez is szar. Na köcsög Zsiguli... Kértem kölcsön egy működő Trabbi főfékhengert felraktam, de ezzel se tudtam lelégteleníteni. Oda-vissza pumpálta az olajat. Kb. három-négy főfékhengercsere után jöttünk rá, hogy az a kib***ott Wartburg utánállító szar!! Nem tartotta meg a fékpofát, mindig visszaengedte! Na ezért írtam feljebb, hogy ebből mindenképp újat vegyünk! Sajnos az én esetemben a csere sem segített, csak némileg javított rajta, mivel nekem a féklapon lévő ház van kikopva. Szerencsére ez szegecselve van, és teljesen megegyezik a hátsóéval. Azonban mire ezt kiderítettük, addig kb. 4 liter fékolajat használtam el. Most a Trabbimon Zsiguli főfékhenger van, és Wartburg fék. (Tisza hybrid! :)) Hát ennyi lenne, ezt a kis balhét figyelmen kívül hagyva nagyon király a fék, csak kellet egy kis idő, hogy megszokjam.
Utánajártam, hogy miként lehet legálíssá tenni a féket, de elszomorítottak, mivel a KPM-be azt mondták, hogy nem adják meg az átalakítási engedélyt csak indokolt esetben. (4ütemű motor, gépkönyvezett versenyautó) Azt mondták megpróbálhatom ugyan beadni a kérvényt, de nem sok esélye van. Ez 9000Ft lenne, lehet hogy a semmiért. Annyiért inkább visszarakom vizsgára a Trabbi féket!!
Az eredeti infókat a : www.freeweb.hu/cziratrabi oldalon olvashatod
|